What’s your cup of tea?

 

 

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur als het om thee gaat. Maar het blijkt dat we nu toch echt een beetje thee-snobs aan het worden zijn. De afgelopen jaren neemt de gemiddelde consument namelijk steeds minder snel genoegen met het standaard zakje thee uit de supermarkt. Het assortiment thee is in de gemiddelde winkel behoorlijk uitgebreid, met veel mooie (en vooral ook dure) merken. We zijn bereid meer geld te betalen en wat meer tijd te nemen om ons kopje thee te zetten. Hieronder heb ik een aantal trends voor 2017 opgesomd:

aren neemt de gemiddelde consument namelijk steeds minder snel genoegen met het standaard zakje thee uit de supermarkt. Het assortiment thee is in de gemiddelde winkel behoorlijk uitgebreid, met veel mooie (en vooral ook dure) merken. We zijn bereid meer geld te betalen en wat meer tijd te nemen om ons kopje thee te zetten. Hieronder heb ik een aantal trends voor 2017 opgesomd:

1. Go Green !

Groene thee van andere locaties. Groene thee is hot. Niet alleen maar omdat het vaak warm wordt gedronken, maar ook omdat het een populaire thee is. Er is wereldwijd een grote vraag naar groene thee. Groene thee producenten kunnen maar met moeite de lokale markt voorzien. Dus worden er groene theeën uit andere locaties uitgeprobeerd, zoals uit: India, Sri Lanka en Africa.

ere locaties. Groene thee is hot. Niet alleen maar omdat het vaak warm wordt gedronken, maar ook omdat het een populaire thee is. Er is wereldwijd een grote vraag naar groene thee. Groene thee producenten kunnen maar met moeite de lokale markt voorzien. Dus worden er groene theeën uit andere locaties uitgeprobeerd, zoals uit: India, Sri Lanka en Africa.

2. Special-tea

Meer kleinere producenten gaan grootschaliger produceren voor een aanvaardbare prijs. Dus de standaard Engelse- en huismerk-thee: schuif op en maak plaats in de schappen! De consument krijgt toegang tot meer speciaal-theetjes.

3. Mix it up! 

Je ziet steeds vaker dat er wordt geëxperimenteerd met fusion thee. Zwarte thee, groene thee, Oolong, fruitsmaakjes, van al

les wordt er met elkaar gemixt. En dat levert interessante smaken op.

4. Mood-tea

Een trend die blijft en steeds beter wordt toegepast: thee die een effect heeft op je stemming: kalmerend, opwekkend, verkwikkend… Wat je stemming ook nodig heeft, er is een theetje voor!

5.  Experimenteren met thee

Tea jellies, tea sniffers en thee sorbet-ijs. Er zijn allemaal nieuwe toepassingen van thee, die we binnenkort ook gaan tegenkomen in winkel en horeca.

6. Voor de girlbosses die op zoek zijn naar een lucratieve zakelijke investering: er is voorspelt dat de theemarkt wereldwijd gaat groeien van 14,45 miljard naar 21,33 miljard in 2024…

Steffi Haazen